كوچك يا بزرگ كردن بخش .:..
به میزبانی دانشگاه پیام نور بوشهر نشست هم اندیشی FATF فرصت یا تهدید برگزارشد. + تصاویر نشست هم اندیشی با موضوع  FATF فرصت یا تهدید  با حضور اساتید و دانشجویان به میزبانی دانشگاه پیام نور بوشهر برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان بوشهر جلسه هم اندیشی با موضوع" FATF فرصت یا تهدید؟" در دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر برگزارشد.
 

 

در این جلسه که با حضور اساتید رشته های مختلف و دانشجویان برگزارگردید مصطفی زارعی دانشجوی دکتری  حقوق بین الملل  گفت: در میان اظهارنظرها درباره موضوع داغ این روزهای محافل خبری، حتی گفته شد FATF ترکمنچای دوم است، اما کمتر کسی در روزهای گذشته به این مساله پرداخت که اصلاماهیت حقوقی  FATF چیست؟ و حضور نام ایران در «لیست سیاه» این سازمان یعنی چه؟

وی درتوضیح این مساله افزود:FATF  یک قرارداد نیست، یک سازمان بین دولتی است. « گروه ویژه اقدام مالی(در پولشویی)» : Financial Action Task Force  – FATF) در سال 1989 به ابتکار کشورهای عضو گروه      «جی 7» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط کنند. دبیرخانه FATF، مستقر در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس است.

مصطفی زارعی افزود:این سازمان اعضای وابسته‌ای همچون APG ،CFATF ،MONEYVAK ،EAG ،GAFILAT و غیره نیز در مجموعه خود دارد که نشان از گستردگی تعاملات گروه ویژه اقدام مالی است. لیست سازمان‌های ناظر گروه ویژه اقدام مالی نیز بیش از ۲۰ سازمان است که یک نماینده در FATF دارند. این سازمان‌ها به این دلیل در این مجموعه هستند که اهداف مشترکی سازمانی را در لیست وظایف تعریف‌شده خود با وظایف گروه ویژه اقدام مالی دارند. از این میان می‌توان نام‌هایی چون بانک جهانی World Bank، سازمان جهانی گمرک WCO و اینترپل Interpol را نام برد.

 

وی درپاسخ به این سوال که FATF  به زبان ساده چیست گفت:در سال 2001 بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک وظیفه دیگر هم به عهده کارشناسان سازمان گذاشته شد و آن این‌که «بازارهای هدف برای سرمایه‌گذاری را از نظر وجود امکان تامین مالی تروریسم» بررسی کنند.کارشناسان FATF بر اساس گزارش‌های رسمی کشورهای مختلف از جمله در مورد شفافیت مالی، قوانین مالیاتی و مانند آن نظرات مشورتی خودشان را در مورد میزان ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشورها اعلام می‌کنند که مورد استناد سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار می‌گیرد.

زارعی درخصوص مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در FATF گفت:  در مورد پولشویی 40 توصیه و  در مورد تامین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کند. توصیه‌های این نهاد می‌تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا دربیاید و زمینه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را  کاهش دهد.

وی درخصوص چگونگی کارکرد FATF گفت:برای شناخت و شیوه کارکرد گروه ویژه اقدام مالی بهترین راه بررسی توصیه‌نامه آن است. نیروی ویژه گزارش مالی در لیست خود ۴۹ توصیه را به کشورها عرضه می‌کند. هدف از این کار تمرکز روی سه فعالیت مبارزه با پولشویی،‌ مبارزه با تأمین مالی تروریست‌ها و مبارزه با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی مانند بمب اتمی است. این توصیه‌ها درون خود مفاد و قواعدی را وضع می‌کنند که در نوع خود جالب و تأمل‌برانگیز است. گروه ویژه اقدام مالی با استفاده از این توصیه‌ها فرایندهای مالی را در هر کشوری، ارزیابی و حتی کنترل کند.

 در ادامه این جلسه مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور بوشهر گفت:

آیا ما درکشور برای حل مشکلات داخلیمان نیاز به قوانین خارجی داریم یا خیر . برای کشور سند ایرانی اسلامی پیشرفت تنظیم کرده ایم .طرح مهندسی فرهنگی و طرح های های اینچنینی را آماده کرده ایم  وچرا نتوانیم قوانینی مثل قوانین FATF  را بومی سازی  کنیم.

حجت الاسلام مسعود داستار افزود:FATF یکی از شروط کشورهای اروپایی برای روابط بانکی است اگر ما درکشور مشکل پولشویی داریم،اگر دربانک ها و گردش های مالی مشکل داریم آیا باید با پذیرش قوانینی مثل      FATFجبران کنیم. این رویه رویه خوبی نیست وباید آن را با قوانین داخلی حل و فصل کنیم ما سالها گرفتار قوانین خارجی هستیم.

 وی درمورد خروج یکساله ایران ایران از FATF درصورت زیان کشور گفت:مورد دیگر درموردFATFاین است که  می گویند اگر  به نفع ما نبود یک ساله خارج می شویم اما خارج شدن از آن برای ما یک معظل جدی نخواهد بود؟ و ما تاوان سنگین نخواهیم داد؟ بنابراین ورود به آن باید با دقت انجام شود.


 

مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان بوشهرافزود: با    FATF بخشی از مشکلات ما حل می شود اما پذیرش این موضوع باعث  اشراف  بر منابع مالی ما  خواهد شد  که هم خلاف قانون اساسی  و هم مخالف آیه قرآن است  که می فرماید "ولایجعل  الله للمومنین سبیلا "

وی یکی دیگر از مشکلات FATF را مساله ای همچون وقف دانست و گفت:مساله دیگر درمورد FATF این است که برخی از مسایل شرعی ما  مثل وقف برای آنان قابل فهم نیست و باید در حق شرط ها  این موضوع را لحاظ کنیم.

دکتر محمد چمکوری "رییس بسیج اساتید استان و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ما  درگذشته به قوانین مشابه FATF پیوسته ایم و قبلا نیز کسانی موافق و مخالف بوده اند. حال مساله بر سر  FATF  نیست بلکه مساله سو استفاده ای  است که ممکن است صورت گیرد وگرنه  همه  کنوانسیون ها معایب و محاسنی دارند.

 

دکتر چمکوری افزود: امروز کشورهایی عضوFATFهستند که  برای کشور ما در مجامع بین المللی کارشکنی می کنند و قطعا برای خروج ایران  از لیست سیاه     FATFکارشکنی خواهند کرد.



رییس بسیج  اساتید استان بوشهر ادامه داد: البته اروپایی ها  و سایر کشورهای دوست هم حمایت خودرا به     
FATF  موکول کردند که  در غیر این صورت دسترسی به ثمرات برجام غیر ممکن خواهد شد

وی  در خصوص قوانین مبارزه با پولشویی تاکید کرد: البته نکته ای که اینجا حایز اهمیت است این است که قوانین مبارزه با پولشویی باید باید درکشور تصویب شود زیرا هرجرم، جرم دیگری را به دنبال خواهد شد و یکی از عوامل اصلی ایجاد جرم  درجامعه  پولشویی است.

دکتر عباس بصیری عضو هیات علمی  رشته حقوق دانشگاه پیام نور گفت : هرکنوانسیونی محدودیت هایی ایجاد خواهد کرد ولی قطعا منافع آنها بیشتر از معایب شان خواهد بود. FATF نیز مزایایش برمعایبش می چربد که اگر نمی چربید مقام معظم رهبری اجازه طرح آن را درمجلس نمی داد.



 

 وی گفت:همانطور که وزیر امور خارجه گفت:FATFممکن است مشکلات زیادی را برای ما حل نکند ولی  درصورت عدم تصویب آن درکشور درآینده مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد. تمام کشورها اظهار کرده اند که اگر مراودات مالی را می خواهید باید FATF را بپذیریم .

 

دکتر بصیری ادامه داد: یکی از دغدغه های ماکارشکنی کشورهای مخالف ما دراین کنوانسیون هست مثل عربستان  که کشور خود منشا تروریسم است ولی عضو این کنوانسیون نیز می باشد.

 

احمد خواجه دکتری حقوق عمومی نیز  :قوانین ضمانت اجرایی ندارید و منافع کشورها ضمانت اجرایی این قانون است.

 

 وی درمورد  نگرانی  از کارشکنی آمریکا  درمورد ایران در FATF گفت: قوانین جهانی رو به تعالی است و کشوری مثل آمریکا کارشکنی می کند ولی امروز اروپایی ها جلوی آن ایستاده اند. امروز بحث احترام  وهویت آمریکا درجامعه جهانی کمتر شده است

وی درخصوص مزیت FATF برای سیستم مالی داخل کشور نیز گفت:  از لحاظ سیستم مالی داخلی نیز به نفع ایران است زیرا ایران از لحاظ فساد مالی دچار مشکلات فراوانی است البته باید درمباحثی مثل وقف با تشکیل کارگروه های قوی آنان  را توجیه کنیم.

 




 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر