اخبار
1397/12/9 پنجشنبهاستاد دانشگاه و چهره ماندگار مشاوره ایران
عامل اصلی طلاق در سال های اول زندگی انتخاب اشتباه است.
استاد دانشگاه و چهره ماندگار مشاوره ایران گفت: اینکه در سال های اولیه زندگی بین یک تا پنج سال زندگی زناشویی چگونه از هم پاشیده و به طلاق می انجامد علت العلل آن انتخاب اشتباه است.

.

به گزارش ایرنا، شکوه نوابی نژاد روز پنجشنبه در جمع دانشگاه پیام نور استان بوشهر افزود: انتخاب همسر مبنای عقلانی و احساسی دارد و چنانچه بطور صرف با احساسات و عواطف و عشق و عاطفی صورت گیرد پس از رسیدن زوجین به یکدیگر بعد عقلانی و ویژگی های شخصیتی و رفتاری آنها خود را نشان می دهد.

نوابی نژاد اظهار داشت: رابطه زناشویی نزدیک ترین و عمیق ترین رابطه ای است که با جنس متفاوت از خود داریم.

وی افزود: در هیچ نوع رابطه ای ماهیت رابطه اینفدر گوناگون و پیچیده نیست و این رابطه دارای احساس و هم عقل و ارزش است.

نوابی نژاد بیان کرد: این رابطه بعدهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی دارد که هیچ رابطه در جامعه جود ندارد که تمام بعدهای یاد شده را در خود داشته باشد.

وی اظهار داشت: بطور صرف نمی شود با عشق، علاقه و احساسات، زندگی این چنین پیچیده و در عین حال مقدس را آغاز کرد

این استاد دانشگاه گفت: براساس یافته های تحقیقاتی انتخاب نامناسب، سن کم ازدواج، کمرنگ بودن تعلقات مذهبی، نداشتن چارچوب اخلاقی و ارزشی و نداشتن ارتباط سالم برای زن و مرد ایجاد مشکل می کند.

نوابی نژاد بیان کرد: عدم تفاهم و نداشتن ارتباط سالم از علت های مهم طلاق است.

وی گفت: در ارتباط سالم زن و مرد به هم احترام می گذارند و یکدیگر را عزت و تکریم می کنند و نه تنها باید افکار خود را به هم بگویند بلکه احساسات خود را نیز به یکدیگر بیان کنند.

نوابی نژاد اظهار داشت: یکی از پدیده های تلخ در زندگی زناشویی که بطور معمول از خانواده ها به ارث برده شده بی اعتنایی و قهر و گاهی اوقات قهرهای طولانی که صدها اتفاق های شوم در آن رخ می دهد.

وی گفت: باید همسر را آن گونه که انتخاب می کنیم بپذیریم برای تنها مرد شریک زندگی و در غیر این صورت این یعنی هنوز زمان عقد و ازدواج زن نیست.

نوابی نژاد افزود: نخستین شرط در مشاوره های پیش از ازدواج این است که دختر و پسر از هم خوششان بیاید و فیزیک و قیافه یکدیگر را بپسند زیرا طرفین می خواهند برای یک عمر با این وضعیت ظاهری زندگی کنند.

وی گفت: اینکه پیش از ازدواج طرفین در برخی موارد به طرف مقابل خود قول تغییر در زمان ازدواج می دهد کذب و بی اساس است زیرا هر تغییری که قرار اتفاق بیفتد باید تا پیش از عقد صورت گیرد.

نوابی نژاد اظهار داشت: برای نمونه اگر شخصی مصر است که اعتیاد خود را ترک کند باید این مهم پیش از عقد صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید ابتدا تغییرات مورد نیاز صورت گیرد و سپس طرفین اقدام به ازداوج کنند و هیچگاه نباید به امید تغییر اقدام به ازدوج شود.

نوابی نژاد اظهار داشت: ناپختگی و عدم بلوغ اجتماعی این است که طرفین حرفی برای هم ندارند و از نشستن کنار یکدیگر خسته می شوند در تمام این موارد باید بررسی و با یک مشاوره دقیق صورت گیرد.

وی گفت: سلامت روان در امر ازدواج موضوع مهم است و یکی از مزیت های مهم مشاوره ازدواج این است که با آزمایش ها و آزمون متوجه مشکل طرف مقابل خود شویم زیرا بسیاری از آنها قابل درمان است.

نوابی نژاد اظهار داشت: باید ابتدا درمان صورت گیرد و سپس اقدام به ازدواج صورت گیرد.

وی افزود: با آدم افسرده، مضطرب، بدبین نباید ازدواج کرد زیرا تبعات آن را باید تا پایان عمر تحمل کرد.

نوابی نژاد ادامه داد: بطور طبیعی عوامل اقتصادی مانند بیکاری و نداشتن محلی برای زندگی برای ازدواج بسیار مهم است.

وی گفت: اکنون در مشاوره های ازدواج پسر شغلی ندارد ولی خانواده تامین وی را متعهد می شود که این مهم برای شروع خود است ولی پسر نیز باید بطور همزمان کار خود را از نقطه ای آغاز کند.

نوابی نژاد بیان کرد: در عوامل ارتباطی از یک ارتباط اجتماعی بین زن و شوهر بعنوان ابراز احساسات و روابط جنسی اگر اختلالی وجود دارد قابلیت درمان دارد که باید از ظرفیت مشاوران مورد اعتماد مرتبط با مسائل جنسی این حوزه استفاده کرد.

وی یادآور شد: نوع نگرش دختر و پسر به خانواده های طرفین این یک معضل بزرگ فرهنگی در جامعه ما است و امیدواریم روزی این منسوخ شود و دختری که ازدواج می کند یعنی این دختر 2 پدر و مادر دارد نه اینکه خانواده گری صورت و خوب و بد تقسیم شود زیرا در ایران 2 خانواده با هم ازدواج می کنند نه یک دختر و پسر

نوابی نژاد بیان کرد: اگر حتی یکی از خانواده ها با ازدواج مخالف باشد حتی در صورت متلاشی نشدن زندگی نیز اثرهای آن تا پایان عمر مشهود است.

وی گفت: تفاوت های فرهنگی و اجتماعی باید مورد دقت واقع شود زیرا مسائل مختلف این حوزه باعث شده تا کانون خانواده در سال های اخیر دستخوش برخی از آسیب ها قرار گیرد.

نوابی نژاد اظهار داشت: در این میان تغییر الگوی زندگی، بالا رفتن توقع های جوانان، آماده نشدن زوج ها برای زندگی مشترک، عشق های خیابانی، انتخاب اشتباه همسر و از همه مهم تر کمرنگ تر شدن تعهدات، مذهبی اخلاقی و ارزشی همه این ها خطر فروپاشی نظام خانواده را در کشور گوشزد می کند.

وی گفت: تحقیقات بطور کلی نشان می دهد امروز ازدواج بدون مشاوره ازدواج اشتباهی بزرگ است با وجود سازمان روان شناسی و مشاوره و حضور مشاوران مختلف در جامعه موجب می شود که برای مشاوره پیش و حین ازدواج به مشاور مراجعه شود.

نوابی نژاد تاکید کرد: مشاور چون با تمام ابعاد زندگی و ارزش های ما سر و کار دارد باید بطور حتم شخص مورد وثوق و اطمینان باشد.

وی گفت: در این راستا انتظار است با بهره گیری از مرجع معتبر سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور مشاور انتخابی از لحاظ علمی، سلامت نفس شخصیتی و از نظر همسویی با ارزش های مورد وثوق و اعتماد باشد.

نوابی نژاد تاکید کرد: مشاوره می تواند بسیار در زندگی افراد جامعه سودمند باشد از این رو باید از این ظرفیت بخوبی استفاده شود.

7212


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر