كوچك يا بزرگ كردن بخش .:..
معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت : انسان منتظر کسی است که امام را روح حاکم بر زندگی خود بداند. جلسه هم اندیشی اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان بوشهر با موضوع مهدویت و مدعیان دروغین برگزارشد

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان بوشهر این جلسه با حضور معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم  وبا  موضوع مهدویت و مدعیان دروغین  و با پیگیری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان بوشهر برگزارشد.

معاون دانشگاه پیام نور استان بوشهر در این جلسه گفت:نهاد در این مدت کوتاه کارهای بسیار ارزنده ای انجام داده است و برگزاری چنین جلساتی با حضور اساتید برجسته کشور نشان دهنده این موضوع است.

دکتر عباس جاهد جاه  همچنین با اشاره به موضوع غیبت و مدعیان دروغین گفت تاریخچه مدعیان دروغین را می توانیم در قرآن و نهج البلاغه ودر دوره های مختلف تاریخ اسلام ببینیم.

وی  افزود شناخت مدعیان دروغین و افشا گری در مورد آنان دغدغه همه ایرانیان مسلمان در طول تاریخ بوده است و ما ادامه دهنده این راه خواهیم بود.

در ادامه رییس بسیج اساتید دانشگاه های استان با اشاره به اهمیت مسئله موعود  در اسلام و سایر ادیان به بررسی کوتاهی در خصوص تاریخچه منتظران موعود در ادیان یهودی و مسیحی پرداخت

 

در این جلسه معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به آیه ((ماخلقت جن و الانس الا لیعبدون))((ما جن و انسرا برای عبودیت و بندگی آفریدیم )) گفت:برای رسیدن  به بندگی و عبودیت به سه چیز نیاز داریم:نقشه راه که قرآن کریم است،نقشه خوان  که معصومین هستند و آمادگی خود انسان نیز نیاز است که چگونه امام را بشناسد.

وی فاصله گرفتن با قرآن و عترت را نشان دهنده فاصله با  بندگی خدا دانست وگفت:شخصیتی مثل حضرت ابوالفضل مطیع محض امام خود است ودر نقطه مقابل حضرت ابوالفضل (ع) کسانی همچون شمر و سنان بن انس بوده اند که با وجود دیدن امام ولی راه بندگی خودرا گم کرده اند.

حجت الاسلام محمد رضا نصوری  تاکید کرد: هرکس که به امام عصر خود  معرفت حقیقی داشته باشد  زندگی اش متحول خواهد شد و لازمه این امر نیز تزکیه نفس  و جلب رضایت امام است و اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند  که سبک زندگی ما اسلامی شود یعنی اینکه تمام شئونات زندگی ما چقدر موجب رضایت امام عصر می شود زیرا رضایت  امام عصر رضایت خداوند است.

وی افزود :انسان منتظر کسی است که امام را روح حاکم بر زندگی خود بداند چون با نزدیک شدن به امام عملا به سمت خداوند می رویم.بر همین اساس است که رسول خدا فرمود(( من مات و لایعرف امام زمانهن مات میتتا جاهلیه )) زیرا دریچه ورود به دین شناخت امام است و قبول و تایید امام نشانه دینداری است.

این استاد حوزه  با اشاره به اینکه معرفت و شناخت امام همواره در خطر تهدید قراردارد افزود:انسان در مباحث معرفتی باید پخته شودو افراط وتفریط نداشته باشیم و از معرفت خود محافظت کنیم زیرا دغدغه های ذهنی و مسائل معرفتی موجب سوئ استفاده برخی افراد قرار می گیرد و برخی معرفت انسان را نسبت به امام عصر به انگیزه های مختلف بهم می ریزند.

وی دلایل این امر را موارد زیر دانست:

1نابسامانی های اجتماعی جامعه و مشکلات روانی برخی افراد

2-نابسامانی های اقتصادی که موجب سو استفاده مادی می شود

3- اغراض سیاسی:اینکه ببینند نگاه جامعه ما به موعود چگونه است زیرا توجه به مهدی موعود به دکترین همه ملل تبدیل شده است و از همین جا بدعت هایی در این زمینه صور ت می گیرد.

حجت الاسلام نصوری علل نشات گرفت بدعت هارا چند مورد دانست:

1-توهمات ،خیال پردازی ها و داستانسرایی ها: برخی توهم دارند و مسئله ای را که در خواب می بینند آن را حجت شرعی می دانند وادعا های گوناگونی در خصوص حضرت مهدی عج انجام می دهند.

2- ورود افراد غیر متخصص به موضوعات تخصصی و دینی

وی در خصوص راه مقابله با مدعیان دروغین در بعد علمی گفت: 1-ماباید دامنه فعالیت های تبلیغی خودرا گسترش دهیم  و در فضا هایی که آمادگی بیشتری برای انحراف دارند بیشتر فعالیت کنیم.

2-اطلاعات علمی و معرفتی خودرا ارتقائ دهیم.

3- باید شاخص ها را بشناسیم زیرا برخی شاخص ها نمی شناسند و انحرافات را نمی توانند تشخیص دهند.

وی در خصوص این شاخص ها تشریح کرد:1- اگر این مدعیان در بعد عملی انسان را به خدا دعوت کنند     می پذیریم و اگر به خود دعوت نمایند باید از آن فاصله بگیریم.

2-مبهم گویی دارند یا شفاف گویی و اگر کلامشان شفاف و گویا نباشدصداقت ندارند.

3-مخفی کاری دارند و به حضور درمکان خاصی اصراردارند یا خیر؛  زیر شیادان  عضو گیریشان مخفی است.

4-آیا شریعت را مد نظر می گیرند و اگر در مسئله ای با شریعت سازگاری دارند از ایشان فاصله بگیریم.

5- در کار شریعت باید عقلانیت را اضافه کنیم.

وی برای شناساندن مدعیان دروغین چند کار عملی را لازم دانست:

1-افشاگری و جهل زدایی و معرفی افراد شیاد

2-حذف بی تفاوتی از جامعه ؛چهار گروه می توانند جدی تر به این موضوع بپردازند:دستگاه قضا،دستگاه امنیت ،علما و ازهمه مهمتر خود مردم.

3-ما به عنوان انسانی منتظر باید الگویی برای شناخت امام داشته باشیم که این الگو می توانند معصومین ،علما و شهدا باشند. 

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر