كوچك يا بزرگ كردن بخش .:..
عمارت کمندی به دانشگاه پیام نور استان بوشهر واگذار شد. عمارت کمندی به دانشگاه پیام نور استان بوشهر واگذار شد تا دانشکده معماری و شهرسازی در آن دایر کند. معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور کشور: در این همایش بیان کرد: برای دانشگاه پیام نور باعث خرسندی و غرور است که پرچم دار حفظ کیان میراث فرهنگی باشد



تاریخ ساخت عمارت کمندی به 1284 هجری شمسی برمی گردد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان بوشهرطی آئینی که با حضور برخی از مدیران استان و مسئولین کشوری و استانی دانشگاه پیام نور برگزار شد، مالک عمارت کمندی در معرفی این اثر تاریخی گفت: به گفته مرحوم سیدمحمد علی طاهری بزرگ محله بهبهانی تاریخ ساخت عمارت کمندی به 1284 هجری شمسی برمی گردد و این بنا قبل از مشروطیت و قبل از حاکمیت قانون در ایران، برپا شده است.




آقای کمندی، دبیرتاریخ باسابقه بوشهری افزود: امیدوارم دانشگاه پیام نور بوشهر نسبت به مرمت این عمارت همت گمارد و با راه اندازی دانشکده هنر و معماری در این مکان، شاهد استفاده صحیح از آن و معرفی بافت قدیم،
  فرهنگ و هنر دیرینه مردم بوشهر به جامعه و ماندگاری این بنا باشیم.

درخواست دکتر جلالیان برای واگذاری عمارت ملک به دانشگاه پیام نور

رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر در این آئین اظهار داشت: از دانشگاه پیام نور مرکز کشور برای ساخت و مرمت این عمارت، همکاری و عنایت ویژه ای برای تخصیص اعتبار به پیام نور بوشهر صورت گرفته است و امیدواریم استانداری بوشهر هم همچون گذشته، اعتبارات خوبی برای مرمت بنا که بسیار هزینه بر است در نظر بگیرد.

 

دکتر اسحاق جلالیان با اشاره به اینکه دکتر جهان بخشان مدیر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور کشور گفته است اگر عمارت ملک نیز به دانشگاه پیام نور واگذار شود، حاضر است خود و چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه به مدت یک تا دو سال به صورت مامور به بوشهر عزیمت کنند و دانشکده ای با رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی را در آن دایر کنند، از مسئولین ارشد بوشهر خواست در این زمینه با پیام نور همکاری نمایند.
وی گفت: از آقای کمندی صاحب عمارت، استاندار بوشهر،
  معاون عمرانی استانداری، مدیرکل حوزه استاندار بوشهر، مدیر کل فرهنگ و میراث، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، فرماندار بوشهر، گروه معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور، اعضای شورای شهر، ریاست دانشگاه پیام نور به خاطر واگذاری اعتبار به منظور مرمت این بنا، مدیر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور کشور و همه کسانی که تلاش کردند تا این عمارت و بنای تاریخی در اختیار حوزه آموزش عالی و دانشگاه پیام نور قرار بگیرد صمیمانه تشکر می کنم.



پیام نور خرسند است که پرچم دار حفظ کیان میراث فرهنگی باشد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور کشور در این همایش بیان کرد: برای دانشگاه پیام نور باعث خرسندی و غرور است که پرچم دار حفظ کیان میراث فرهنگی باشد.

 

دکتر محمد علی کریمی با اشاره به اینکه دانشکده معماری دانشگاه پیام نور یزد نیز با همین رویکرد شکل گرفته است افزود: از بوشهر هم همین انتظار می رود که به جهت حفظ میراث فرهنگی و در راستای اعتمادی که به مراکز آموزش عالی در واگذاری چنین بناهایی به آنان شده حرکت خوبی داشته باشند.
وی از همه کسانی که این سنت ماندگار را بنا نهاده اند که باعث رضایت گذشتگان و آیندگان خواهد بود تقدیر کرد.




دلاورمردان بوشهری همچون سابقه تاریخی شان، سد را شکسته و پیشقدم شدند
مدیر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور کشور گفت: دانشکده معماری و هنر دانشگاه پیام نور با بیش از 110 عضو هیات علمی و بیش از 112 هزار دانشجو در رشته های هنر، هنرهای تجسمی و کاربردی، مرمت، معماری و شهرسازی و در 63 نقطه کشور امروز به یک باور تبدیل شده که در خیلی از موضوعات مرتبط پیشرو است.


دکتر جهان بخشان اظهار کرد: تصمیم صحیحی که مسئولین ارشد و اجرایی استان بوشهر در واگذاری این بنای تاریخی به حوزه آموزش عالی داشته اند موجی از رضایت و باور و امید را در چهره دانشگاهیان رقم زده است و وجه دوم اینکار هم این است که هرچه انسان به ریشه تارخی خود نزدیک تر شود احساسرضایت مندی بیشتری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه همیشه آرزوی چنین روزی را داشتم ابراز داشت: قرار بود استان فارس نخستین استانی باشد که یک بنای تاریخی را به دانشکده معماری واگذار می کند اما بازهم دلاورمردان بوشهری همچون همیشه و مثل سابقه تاریخی شان ، سد را شکسته و پیشقدم شدند و امیدواریم به زودی در استان های فارس و اصفهان نیز شاهد تکرار چنین اقدام پسندیده ای که نشان از همدلی و همراهی مسئولین استان دارد، باشیم.
مدیر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور کشور صریح کرد: حتی اگر در این دانشگاه با کیفیت نامطلوبی به دانشجو درس داده شود، در و دیوار این بنا به آنان درس خواهد داد زیرا این فضا خود، نشان دهنده ریشه های تاریخی و اعتقادات و باورهای گذشتگان این کشور است.
دکتر جهانبخشان در پایان از مسئولین بوشهر خواست در صورت صلاحدید، عمارت ملک را هم به دانشگاه پیام نور برای ایجاد دانشکده معماری واگذار کنند تا پنج رشته معمار ی و هنری در آن ایجاد و یک ایده ویژه را در آن پیاده سازی کنند.
 

 

استاندار بوشهر به احیای بافت های تاریخی توجه ویژه ای دارد
معاون عمرانی استاندار بوشهر، واگذاری بنای تاریخی کمندی به دانشگاه را حرکت مورد تاکید دکتر مصطفی سالاری استاندار بوشهر اعلام کرد و افزود: استاندار بوشهر نسبت به احیای بافت های تاریخی توجه ویژه ای دارد.
شاپور رستمی ادامه داد: بنای تاریخی که امروز به یک دانشگاه تحویل داده شده تا به یک مرکز آموزشی تبدیل شود، قطعا در آینده افراد متخصصی را به جامعه تحویل می دهد که بتوانند میراث دار فرهنگ گذشتگان باشند.


وی از آقای کمندی، بانی و مالک عمارت و دکتر جلالیان، رئیس دانشگاه پیام نور بوشهر و ابراهیم فروزانی مدیرکل میراث فرهنگی بوشهر که پیگیر تبدیل این بنا به مرکز آموزشی شدند، تقدیر کرد.
معاون عمرانی استاندار بوشهر تصریح کرد از 40 هزار هکتار زمینی که به عنوان بافت تاریخی بوشهر محسوب می شود می توان به عنوان دانشگاه استفاده کرد و مسئولین استان هم سعی بر احیا و استفاده از آنان به منظور جلوگیری از تخریب بافت قدیم بوشهر دارند.
رستمی با اشاره به هزینه بالای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی افزود: در عین حال استان از هیچ تلاشی برای ماندگاری بافت تاریخی و فرهنگی بوشهر که ریشه در اصالت مردمان این دیار دارد فروگذار نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه اگر قولی داده شود باید حتما عملیاتی شود گفت: در خصوص واگذاری عمارت ملک به دانشگاه پیام نور که مورد تقاضای این دانشگاه است باید بررسی های لازم صورت گیرد و سپس نتیجه را اعلام خواهیم نمود ضمن اینکه همه تلاش خود را برای کمک به واگذاری این بناها به مراکز آموزش عالی خواهیم داشت.


مرکز دانشگاهی در نقطه ای از استان برپا می شود
در مرکز استان بوشهر، نقطه ای به عنوان نقطه دانشگاهی مشخص شده که به دلیل برنامه های توسعه ای موجود در استان، جانمایی مکان ها تغییر کرده و مکان مرکز دانشگاهی استان در حال تغییر است و قرار است همه امکانات علمی، تحقیقاتی و پژوهشی استان در یک نقطه دانشگاهی در آن دایر شود
وی افزود: مسیر این نقطه دانشگاهی مشخص شده و مرحله مشاوره ای آن در حال انجام است و در اولین فرصتی که به یقین برسیم، قسمتی از زمین را در اختیار دانشگاه پیام نور قرار می دهیم تا بتوانند برای انجام برنامه های شان از آن استفاده نمایند.
 

 

امیدوارم این بنا فرهیخته ترین فارغ التحصیلان را به جامعه تحویل دهد
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اظهار داشت: وقتی این ساختمان را از صاحبش تحویل گرفتیم همچون یک موزه بود و با وجود اینکه هزینه زیادی در مرمت آن نپرداخته ایم و تنها در راضی کردن مالک عمارت برای واگذاری آن به اداره کل میراث فرهنگی نقش داشته ایم اما امروز حس بسیار خوبی از واگذاری این بنا به یک مرکز آموزشی دارم.

 

ابراهیم فروزانی با بیان اینکه ما امروز برای احیای این عمارت که بخشی از محله بهبهانی بوشهر است در این مکان حضور یافته ایم گفت: امیدوارم این مکان فرهیخته ترین فارغ التحصیلان رشته های معماری و هنر را به جامعه تحویل دهد.
وی ادامه داد: به گفته یکی از بزرگان، ایده های نو در ساختمان های کهنه شکل می گیرد و امیدواریم زمینه را برای دانشگاه پیام نور فراهم کنیم که بتوانند ایده های نو را در شهر بوشهر منتشر کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: برنامه های دیگری در این راستا در آینده پیاده خواهیم کرد تا جایگاه فرهنگی و تاریخی بوشهر حفظ شود.
فروزانی در پایان از دکتر جلالیان رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر که پیشنهاد تبدیل عمارت کمندی به یکی از مراکز آموزش معماری را به اداره کل میراث فرهنگی داد و آن را پیگیری نمود تا این اثر تاریخی برای همیشه ماندگار شود تقدیر و تشکر کرد./س













































 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر