كوچك يا بزرگ كردن بخش .:..
با حضور دکترفروغ نیلچی زاده کارگروه عفاف و حجاب دانشگاه پیام نور استان بوشهر برگزارشد دکتر نیلچی زاده : حجاب تسهیل گر عفاف است و اگر کسی حجاب را با کارکردهای دینی و صحیح خود رعایت کند، این حجاب او را در مقابل بسیاری از ناهنجاری‌ها ضمانت می‌کند

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان بوشهر فروغ نیلچی زاده، استاد دانشگاه و کارشناس معارف اسلامی و برنامه تلویزیونی سمت خدا، در دیدار با کارگروه عفاف و حجاب دانشگاه پیام نور استان بوشهر، ضمن بررسی عفاف و حجاب جوانان در دانشگاه، گفت: امروزه دانشجو بودن با ویژگی‌هایی غیرعقلانی مواجه شده است و عموماً تغییر هویت ظاهری، شرط ورود به دانشگاه است و عرف پارادوکس کار، به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

وی افزود: دختران و پسران برای جلب‌توجه جنس مخالف در دانشگاه، در ظاهر خود تغییراتی ایجاد می‌کنند و حتی در میان پسران نیز، انواع پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب شیطان‌پرستی تا انواع گردن بندهای نامتعارف دیده می‌شود.

 

نیلچی زاده بابیان این‌که مسئولین فرهنگی و دانشگاهی باید در آی سی یو و سی‌سی‌یوی فرهنگی حضور مجاهدانه داشته باشند، اظهار داشت: وظیفه ما این است که بدون این‌که مسائل مدنظر را علناً با دانشجو مطرح کنیم، فعالیت‌ها و کارکردهایی را به‌صورت مشخص طراحی کنیم و با درنظر گرفتن این مهم که استقلال، شرط رشد جوان است، دلسوزی عالمانه خود را به‌صورت علمی و اقناعی به دانشجو منتقل کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به رابطه عفاف و حجاب، اظهار داشت: رابطه بین حیا، حجاب و عفاف مثل اجزای مهم یک گیاه رو به رشد است که حیای عاقلانه، ریشه‌های این درخت محسوب می‌شود و در تنه و شاخه‌های خود، عفاف را به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد ارائه می‌دهد.

 

 

نیلچی زاده اضافه کرد: حجاب تسهیل گر عفاف است و اگر کسی حجاب را با کارکردهای دینی و صحیح خود رعایت کند، این حجاب او را در مقابل بسیاری از ناهنجاری‌ها ضمانت می‌کند.

 کارشناس معارف اسلامی گفت: کسی که حجاب نداشته باشد، لزوماً ناهنجاری اخلاقی و رفتاری، جنسی ندارد و نداشتن حجاب اسلامی به معنای عدم پاک‌دامنی نیست، اما دلیل تأکید قرآن بر حفظ پاک‌دامنی الهی بدون حجاب حقیقی، نزدیک به محال می‌شود و عفیف بودن خانمی بدون اینکه بخواهد حجاب خود را به‌صورت اسلامی حفظ کند، مثل کندن سنگ با ناخن است.

وی ادامه داد: مهارت کنترل علمی انضباطی، اولین ساختاری است که باید در دانشگاه جدی گرفته شود، به‌طور مثال آئین‌نامه آموزش عالی قانون پوشش در دانشگاه، به‌عنوان یک اقتدار اجتماعی و قانونی، فرصتی خوب است که می‌توان طبق آن از دانشجویان خوب و فرهیخته به‌عنوان حلقه خاص استفاده کرد.

مدرس دانشگاه یادآور شد: متأسفانه در کشور ما، وجود مسئله اخراج اساتیدی که مشکل اخلاقی داشته‌اند، یک فاجعه است و باید ساختار نهاد دانشگاهی به‌طور خاص و با جدیت با چنین اساتیدی برخورد کند.

کارشناس معارف اسلامی بیان داشت: مسئولان دانشگاه باید برای جدیدالورودها برنامه داشته باشند و آن‌ها را به سمت مجموعه‌هایی هدایت کنیم که از آسیب‌های دیگر گروه‌ها مصون بمانند و خوبی‌هایشان را دریافت کنند.

نیلچی زاده گفت: مداخله‌گری مثبت خانواده‌ها به‌صورت ارتباط سالم و شفاف خانواده و دانشگاه به‌منظور همراهی و همکاری خانواده‌ها با دانشجو و دانشگاه، می‌تواند عملکردی مطلوب را ارائه دهد.

وی افزود: خانواده باید بازوی دانشگاه باشد و به‌جای ترس احمقانه، ترس عاقلانه در جامعه افزایش یابد تا این ترس، منجر به تدبیر و برنامه‌ریزی شود.

مدرس دانشگاه با اشاره به زندگی‌های مجردی بعد از اتمام تحصیل، به‌عنوان تنش‌های درون خانواده، خاطرنشان کرد: در فضای دانشگاه، پتانسیل‌های زیادی مثل کلاس‌های عمومی و کلاس‌های معارف وجود دارند که باید آن‌ها را فعال کنیم، چراکه در این کلاس‌ها به‌راحتی می‌توان مباحث انسان‌شناسی را در بین دانشجویان به رفتار تبدیل کرد.

نیلچی زاده تصریح کرد: امروز ما در دوره حیازدایی قرارگرفته‌ایم و مشکل ما نه حجاب، بلکه لباس است؛ بنابراین وظیفه ما این است که در مقابل تبلیغات و انواع فعالیت‌های دشمنان که می‌گویند انسان به لباس احتیاج ندارد، مباحث اقناعی و عقلی مربوط به حیا، غیرت، عفاف و حجاب را به‌طورجدی موردتوجه قرار دهیم.

 

وی بیان کرد: در عصر انفجار اطلاعات، سرقت افکار بسیار رایج شده است و هنر خوب فکر کردن برای فرزندان ما یک نیاز اورژانسی است که می‌توانیم در قالب کارگاه‌های آموزش تفکر، تله‌های انفجاری پیش روی دانشجویان را بازکنیم تا از نتایج کار خود آگاه شوند.

کارشناس معارف اسلامی تأکید کرد: اگر ما مسئولان دانشگاه و سایر نهادها، برای تسهیل ازدواج دانشجویان برنامه‌ریزی نکنیم، مشکلات بیشتر می‌شود، بنابراین باید از انواع کلاس‌ها و کارگاه‌های ازدواج، تا فرصت سازی‌های همسریابی مناسب و سالم در جهت این مهم اقدام کرد.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر